avatar Ten blog rowerowy prowadzi beduks z miasteczka Tczew. Mam przejechane 72436.86 kilometrów w tym 1981.80 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 18.32 km/h i się wcale nie chwalę.
Więcej o mnie. baton rowerowy bikestats.pl
button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl Free counters!

Wykres roczny blog rowerowy beduks.bikestats.pl

• Sprzęt Author Mission

Zimowy Izrael 2016 dzień 5.

Środa, 17 lutego 2016 · dodano: 29.02.2016 | Komentarze 3

O świętym mieście trzech wyznań.

Jerozolima (hebr. Jeruszalajim, arab. Al-Kuds lub Urszalim) to największe pod względem powierzchni (123 km2), jak i liczby mieszkańców (800 tys.) miasto Izraela. Święte miasto trzech religii, judaizmu, chrześcijaństwa i islamu, rozdzierane konfliktami, dotąd nieposiadające uregulowanego statusu prawnego. Tak symbolicznego miejsca nie ma nigdzie indziej na świecie. Każdego roku miliony turystów i pielgrzymów doświadczają nie- zwykłości Jerozolimy.
Niemniej ciekawe są okolice miasta. Obowiązkowym punktem wy- cieczek do Jerozolimy jest wizyta w pobliskim Betlejem, gdzie znajduje się m.in. wspaniała Bazylika Narodzenia Pańskiego. Mając więcej czasu, warto zobaczyć także prawosławną Wielką Ławrę św. Saby, klasztor Tra- pistów oraz fortecę króla Heroda w Parku Narodowym Herodion.
JEROZOLIMA
Odwiedzający miasto Żydzi zdążają przede wszystkim pod Ścianę Płaczu, jedyną pozostałość po Świątyni Jerozolimskiej. Muzułmanów przycią- gają meczety Wzgórza Świątynnego, z którego w niebo miał się wznieść prorok Mahomet. Piękny meczet Kopuła na Skale jest jednym z najważ- niejszych muzułmańskich sanktuariów. Największą grupę pielgrzymów stanowią chrześcijanie, zarówno katolicy, prawosławni, jak i wyznawcy niektórych odłamów protestantyzmu. Liczba miejsc upamiętniających życie i nauczanie Jezusa oraz inne wydarzenia biblijne jest w Jerozoli- mie ogromna.
Choć Jerozolima jest miastem rozległym, turyści odwiedzają przeważ- nie stosunkowo niewielkie Stare Miasto oraz kilka miejsc w sąsiedztwie jego olśniewająco białych murów. To tam znajdują się najważniejsze miejsca trzech wielkich religii monoteistycznych. Chrześcijanie odwie- dzają przede wszystkim Sanktuarium Zmartwychwstania – Bazylikę Grobu Świętego z kaplicą Golgoty, podążają także wzdłuż Via Dolo- rosa, tj. Drogi Krzyżowej. Prócz tych miejsc w obrębie Starego Miasta znajduje się jeszcze wiele chrześcijańskich świątyń i pamiątek.
Poza Starówką warto odwiedzić górę Syjon z kościołem Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny, Wieczernikiem i symbolicznym grobow- cem króla Dawida. Kolejnym miejscem, w którym krzyżują się ścieżki turystów i pielgrzymów, jest Góra Oliwna. Wiele kościołów różnych odłamów chrześcijaństwa leży w Zachodniej Jerozolimie, poza obrębem murów miejskich. Poza murami warto odwiedzić m.in. prastare, rzadko odwiedzane sanktuarium, klasztor Krzyża Świętego, oraz Ein Kerem, starożytną dzielnicę, w której znajdują się miejsca upamiętniające naro- dziny św. Jana Chrzciciela i nawiedzenia św. Elżbiety przez Maryję.

Pieszo po Jeruzalem 25 km włóczęgi głównie po starym mieście.

Po śniadanku autobusem potem tramwajem pojechałem zwiedzać niesamowitą Jerozolimę. Rower nie ma racji bytu w krętych zaułkach miasta pełnego schodków i murków.

Poprzednio spędziłem w tym mieście zaledwie kilka godzin. Ze spora dawką wiedzy z przeczytanych przewodników eksplorowałem dzielnicę chrześcijańską, żydowską i ormiańską w nieznacznym stopniu muzułmańską ponieważ była ochraniana przez wojsko. Wypiłem pyszną kawę po arabsku od araba za jedyne 5 NIS i nie mniej dobrego falafela za 10 nis. Przeszedłem się po murach w dzielnicy ormiańskiej skąd rozpościąga się piękny widok na wschodnią część miasta. Via Dolarosa doprowadziła mnie do Bazyliki Grobu gdzie spotkałem znajomych z samolotu którzy wpuścili mnie do bardzo długiej kolejki do grobu pańskiego. Poszedłem pieszo dalej dookoła miasta do Getshemani kościoła narodów i bazyliki wniebowzięcia. Powolutku włóczyłem się po starych uliczkach starając się zrozumieć co jest w tym mieści o które walczono przez 1000 lecia i nadal do końca nie jest spokojnie. Jerozolima była dla mnie całkowitym i absolutnym priorytetem. Udało mi się ją poznać w sposób dokładny i bardzo osobisty.

Kiedy wieczorem dotarłem do moich gospodarzy w Mesheverat czekał oprucz kolacji niespodzianka z panem Zvi Ravnerem poprzednim ambasadorem Izraela w Polsce który wiele mi wyjaśnił i odpowiadał nawet na najbardziej trudne pytania które zadawałem.

Teraz śniadaniowo napewno
Teraz śniadaniowo na pewno © beduks
Prowiantowo
Prowiantowo © beduks
Start z bramy Jaffa
Start z bramy Jaffa © beduks
JEROZOLIMSKIE WIDOCZKI
JEROZOLIMSKIE WIDOCZKI © beduks
PIĘNIE zawsze chciałem tam wrócić coś zrozumieć
PIĘkNIE zawsze chciałem tam wrócić coś zrozumieć © beduks
Z południa
Meczet Al Aksa trudno tu dotrzeć
Meczet Al Aksa trudno tu dotrzeć © beduks
Ściana łez albo płaczu
Ściana łez albo płaczu © beduks
Silnie komórkowo w dzienicy zydowskiej
Silnie komórkowo w dzielnicy żydowskiej © beduks
Bazylika grobu pańskiego
Bazylika grobu pańskiego © beduks
Czytelnicy tory
Czytelnicy tory © beduks
West wall
West wall © beduks
Męska część i otrodoksi
Męska część i otrodoksi © beduks
Ortodoksyjnie
Pani zielarka © beduks
Kamieniowo
Kamieniowo © beduks
Fiszowo czy rybkowo w lodzie
Fiszowo czy rybkowo w lodzie © beduks
Cóz zyć i jeśc trzeba
Cóż żyć i jeść trzeba © beduks
Dolina Cedronu
Dolina Cedronu © beduks
Getshemani kościół narodów
Getshemani kościół narodów © beduks
Płyta w kościele narodów
Płyta w kościele narodów © beduks
Brama Damasceńska
Brama Damasceńska © beduks
Mury Jeruzalem
Mury Jeruzalem © beduks
Od tylu lat tak ważne tak znane
Od tylu lat tak ważne tak znane © beduks
Kościół wniebowzięcia MB
Kościół wniebowzięcia MB © beduks
To miasto potrafi oszołomić
To miasto potrafi oszołomić © beduks
Chłopaki mycaki
Chłopaki mycaki © beduks
Brama Jaffy inaczej
Brama Jaffy inaczej © beduks
Tramwaj pełni rolę metra i zdaje to egzamin
Tramwaj pełni rolę metra i zdaje to egzamin © beduks
Old city Jeruzalem
Old city Jeruzalem © beduks
5000 lat to się czuje
5000 lat to się czuje © beduks
Policyjna konnnica
Policyjna konnica © beduks
Takie klimaporuszacze powietrza
Takie klima poruszacze powietrza © beduks
W kulce lusterku
W kulce lusterku © beduks
Prawdziwi podróznicy wydają ksiązki świat na rowerze szok
Prawdziwi podróżnicy wydają książki świat na rowerze szok © beduks